نشست علمی فقه الاخلاق

حضرت حجه الاسلام و المسلمین شمس از مدرسین درس خارج حوزه علمیه قم در نشست فقه الاخلاق از سلسله نشستهای علمی مرکز فقهی قائم عجل الله تعالی فرجه درباره فقه الاخلاق به تبیین موضوع و سیر استنباط در آن پرداختند.
ایشان در تبیین موضوع فقه الاخلاق فرمودند مراد از فقه الاخلاق مباحث فقهی ای است که با محوریت عناوینی که در علم اخلاق و تربیت مورد توجه اساتید اخلاق قرار گرفته است. در علم اخلاق موضوعات مذکور از جهت آثار معنوی و روحانی و معرّفی مناشیء این موضوعات و همچنین چگونگی رفع آثار سوء آنها بررسی می شود، ولی در علم فقه از جهت احکام خمسه به این موضوعات پرداخته می شود.
ایشان در پیمودن سیراستنباطی در زمینه فقه الاخلاق توجه به این نکات را لازم دانستند؛
الف) افرادی که قصد ورود در فقه الاخلاق را دارند باید به مبانی و مبادی فقهی، اصولی، حدیثی و رجالی مسلط باشند.
ب) در همه عرصه های فقهی به دو شیوه می توان عمل کرد؛ اول اینکه از ابتدا به سراغ کتب فقهی رفت و دید موضوع را چگونه مطرح کرده اند و ادله را به چه ترتیب بیان نموده اند و دوم اینکه بدون مراجعه به کتب فقهاء، موضوع پژوهی شود و به روایات مسأله مراجعه شود و بعد از جمع بندی نتیجه آن به کتب فقهی عرضه شود تا تفاوت کار و نتیجه بدست آمده کاملا ملموس باشد.
ج) در فقه الاخلاق برخلاف علم الاخلاق نمی توان به هر روایت ضعیفی استدلال کرد، بلکه باید سند و اعتبار روایات به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + شانزده =